HYPOGLYKEMIER OCH
TRÄNING.

Det är normalt att bli låg under eller efter träningen. Här är några bra tips för att förebygga det.

ENERGIKÄLLOR SOM ANVÄNDS VID TRÄNING

Vid träning använder kroppen två bränslekällor – socker och fett. Sockret kommer till muskelcellerna från blodet, levern och musklerna. I levern och musklerna heter det lagrade sockret glykogen. Fettet lagras i fettväven och transporteras via blodet in till muskelcellerna där det omvandlas till energi.

Under träning används både bränslekällorna men i olika utsträckning beroende på träningsintensitet och aktivitetens längd. Förenklat kan man säga att socker bidrar mest med energi för träning < 90 minuter och speciellt vid intensiv träning.

 

stopwatch_swe

Frågor att ställa sig om man blir låg i samband med träning:

  • När tog jag min senaste bolusdos?
  • Åt jag tillräckligt före eller under aktiviteten?
  • Har jag anpassat bolusdosen rätt till nivån på den fysiska aktiviteten?
  • Vilket blodsockervärde hade jag innan den fysiska aktiviteten?
  • Vilken sorts aktivitet utförde jag när jag blev låg (tävling, högintensiv, vardagsmotion, etc.)?

Hypoglykemi och fysisk aktivitet – vilken effekt får dina beslut?

Detta händer vid fysisk aktivitet beroende på vilka beslut du tar. Klicka på de olika besluten för att få se det.

 

 

Save

Save

BESLUT 1

Fysisk aktivitet utan intag av extra kolhydrater och/eller en mindre dos basinsulin

hypoglycaemia_graph_gif

Save

Save

Save

BESLUT 2

Fysisk aktivitet med ökat intag av kolhydrater och/eller en mindre dos basinsulin

target_glucose_graph_gif

Save

Save

Save